Rok za skupljanje potpisa za referendum produžuje se na 30 dana - Način prikupljanja i provjere potpisa bit će jasno definiran!
Ministar Ivan Malenica: Novim zakonom o referendumu, koji je od danas na e-savjetovanju, nadzor i prihvaćanje referendumskog pitanja, kao i provjera potpisa, bit će u nadležnosti Državnog izbornog povjerenstva (DIP). Jasno su propisani postreferendumski rokovi, u kojima Hrvatski sabor mora izmijeniti Ustav ili zakone. Određuje se i obveza lokalnih samouprava da daju prostore inicijativama za prikupljanje potpisa. Uvodi se, po uzoru na Švicarsku, institut saborskog protuprijedloga.
Novim zakonskim okvirom o referendumu, koji je pripremilo Ministarstvo pravosuđa i uprave, preciznije je definirano referendumsko pitanje i način provjere potpisa, produljen je rok za skupljanje potpisa, a uvodi se i mogućnost da se na referendumu glasuje o protuprijedlogu Hrvatskog sabora.
- Ministarstvo je pripremilo zakonski prijedlog kako bi se sustavno uredilo to pitanje s obzirom da ga postojeće uređenje referenduma, koje datira iz 1996. godine, nedostatno regulira - izjavio je ministar pravosuđa i uprave Ivan Malenica predstavljajući prijedlog koji je od danas na e-savjetovanju od 30 dana, nakon čega će ići u redovitu saborsku proceduru.
Ispunjavanje formalnih pretpostavki ispitivat će DIP
Institut referendumskog pitanja prijedlogom se prvi put rješava na sustavan način, pa se propisuju formalne pretpostavke koje mora ispunjavati, što će prije raspisivanja referenduma ispitivati Državno izborno povjerenstvo (DIP).
- Referendumska aktivnost detaljno se regulira. Propisuju se mjerodavna tijela koja provode nadzor nad postupkom. Detaljno reguliramo i postreferendumske aktivnosti. Osim potpisa, jasno se utvrđuju i obveze referendumskih inicijativa - poput osnivanja organizacijskog odbora i upisa u evidenciju. Detaljno propisujemo i što sve referendumsko pitanje mora sadržavati.
Malenica napominje da i Venecijanska komisija inzistira na tome da određeno državno tijelo mora imati ovlasti za ispravak neispravne formulacije referendumskog pitanja. O ustavnosti pitanja i dalje će odlučivati Ustavni sud.
Jasno propisani postreferendumski rokovi
Rok za prikupljanje potpisa birača koji traže raspisivanje referenduma produžuje se s 15 na 30 dana, dok će 35 dana trajati čitav postupak izjašnjavanja birača, koji uključuje i pripremu listića za predaju Hrvatskom saboru.
- Imamo rokove za nadzor prikupljenih potpisa i rokove u kojima Hrvatski sabor mora donijeti odluku o inicijativi. Također su jasno propisani postreferendumski rokovi: rok u kojem Sabor mora izmijeniti Ustav, odnosno, rokovi u kojima se moraju izmijeniti zakoni. Uvodi se i to da se u roku od 8 godina nakon što je došlo do promjene Ustava više ne može mijenjati Ustav u tom području u kojem je mijenjan kroz referendumsku inicijativu. Ako se radi o zakonu, onda imamo rok od 3 godine nemogućnosti mijenjanja nakon provedbe referenduma.
Jedinstveni obrazac potpisne liste
Novi zakon, za razliku od postojećeg, propisuje jedinstveni obrazac potpisne liste, koji će biti dostupan na DIP-ovim internetskim stranicama. Prijedlogom se također jasno definira pojam „potpis birača“ koji, uz ime i prezime, čine OIB, datum potpisivanja te vlastoručni potpis. Propisuje se i koji se potpis smatra pravovaljanim.
Podaci koje će građani unositi u potpisni list morat će odgovarati službenim evidencijama što, primjerice, znači da osoba koja se zove Stjepan mora u podacima navesti to ime, a ne Stipe. Također, potpis će bit pravovaljan ako su i svi ostali podaci točno i potpuno navedeni, na čitljiv način.
U slučaju da DIP utvrdi da nije prikupljen potreban broj pravovaljanih potpisa, predstavnici inicijative moći će podnijeti tužbu Visokom upravnom sudu u roku 15 dana.
Saborski protuprijedlog po uzoru na Švicarsku
Zakonskim prijedlogom također u je ređeno da Hrvatski sabor raspisuje referendum u roku 30 dana od dana objave DIP-a u kojoj je utvrđeno da se dovoljan broj birača izjasnio o inicijativi. No, u tom roku referendum se ne bi raspisivao ako bi Hrvatski sabor pokrenuo postupak ocjene ustavnosti pred Ustavnim sudom ili ako bi se pokrenuo postupak utvrđivanja saborskog protuprijedloga.
Naime, novim rješenjem se po uzoru na Švicarsku uvode izravni i neizravni prijedlozi predstavničkog tijela, pa će Sabor na prijedlog Odbora za ustav i politički sustav moći unutar 30 dana pokrenuti postupak utvrđivanja protuprijedloga referendumskog pitanja.
Neizravnim protuprijedlogom uvrstile bi se tražene promjene u Ustav ili zakon, čime bi se ostvarili ciljevi inicijative bez održavanja referenduma, dok bi se o izravnom protuprijedlogu Sabora u slučaju da ga ne prihvati referendumska inicijativa odlučivalo istodobno na referendumu o referendumskom pitanju narodne inicijative.
Prijedlogom se preciziraju i rokovi provedbe odluke o kojoj se odlučivalo na referendumu, uređuje pravo na promatranje i uređuje pitanje lokalnih referenduma.