Pušten u rad LNG terminal - strateški projekt koji jača energetsku neovisnost & geopolitički položaj Lijepe Naše!
(FOTO) Andrej Plenković s Krka: „Ovo je povijesni trenutak kojim se mijenja položaj RH na energetskoj karti Europe. Novim, pouzdanim izvorom prirodnog plina dugoročno utječemo i na smanjenje njegove cijene u Hrvatskoj“. Sjetimo se da je SDP-ova udarnica Mirela Ahmetović vodila bjesomučnu hajku na LNG, lažno tvrdila da “nikom nije potreban”, da “neće biti nikakvog interesa”. Sa zadovoljstvom je možemo informirati da su kapaciteti u Omišlju već sada 100% popunjeni tri godine unaprijed, što potvrđuje ne samo poslovni, nego i geostrateški smisao tog projekta.
Predsjednik Vlade i HDZ-a sudjelovao je na svečanom puštanju u rad Plutajućeg LNG terminala u Omišlju i spojnog plinovoda Zlobin-Omišalj, kojim će se ukapljeni prirodni plin otpravljati u hrvatski transportni plinski sustav, čime su i Hrvatska i Europa dobile novi i konkurentni dobavni pravac prirodnog plina.
U svom je govoru predsjednik Plenković istaknuo da se radi o povijesnom trenutku, ne samo s aspekta onih koji su godinama željeli, radili i stremili ka tome da se realizira projekt LNG terminala, već i zbog činjenice da se njegovim otvaranjem mijenja položaj Hrvatske na energetskoj karti Europe:
- Ovaj terminal u Hrvatskoj, u kombinaciji s onima u Litvi i Poljskoj, čini novu točku na koridoru sjever-jug za diversifikaciju opskrbe plinom i konkurenciju u Srednjoj i Istočnoj Europi.
Projekt od 234 milijuna eura, sufinanciran bespovratnim EU sredstvima
Podsjetio je da je jedna od prvih zadaća ove Vlade na početku prvog mandata bilo lobiranje u Europskoj komisiji da se odobri 101 milijun eura sufinanciranja tog projekta, u čemu je uspjela.
S obzirom da je ukupna vrijednost projekta 234 milijuna eura, Vlada nije imala nikakve dileme da iza njega stane i financijski.
Stoga je, dodao je Plenković, Vlada donijela odluku da država stane iza projekta u omjeru 1:1 sa sredstvima EU, a ostalo su pridonijele hrvatske kompanije koje su u konačnici i suvlasnici i nositelji cijelog projekta.
Tri godine unaprijed 100% zakupljeni kapaciteti!
Kako je bilo puno rasprave o tome treba li Hrvatskoj uopće LNG terminal, predsjednik Plenković kazao je da je on bio potreban ne samo zbog diversifikacije opskrbe nego i zbog utjecaja na cijene plina.
Tako je već sada izvjesno da će, prema podacima o zakupljenosti kapaciteta u prve tri godine, utjecati u konačnici na smanjenje cijena plina u Hrvatskoj, što je najkonkretnija korist toga projekta
Terminal bitan i za proces zelene transformacije
- Ovaj je projekt rađen po najvišim ekološkim i sigurnosnim standardima. LNG terminal neće zagađivati more i neće zagađivati okoliš - dodao je hrvatski premijer.
O tome je posebno vođeno računa i iz respekta prema svim ljudima koji žive na Krku, jednom od najvećih hrvatskih otoka koji je poznat i po turizmu, ali ima i stratešku ulogu i zbog aerodroma i zbog mosta, a od sada i terminala.
Podsjetio je da je prirodni plin tranzicijsko gorivo jer signalizira put od fosilnih prema obnovljivim izvorima energije pa je taj projekt bitan i za proces zelene transformacije Hrvatske.
Kontinuirana potpora SAD-a
Govoreći o geopolitičkom značaju LNG terminala, predsjednik Plenković kazao je da će se u godinama koje dolaze vidjeti koliko je realizacija tog projekta bitna i za Europsku uniju i za porijeklo plina koji će tu dolaziti.
Taj je projekt, dodao je, bitan i za naše transatlantske partnere jer ga su Sjedinjene Američke Države kontinuirano podržavale.
Posebnim zakonom o terminalu za ukapljeni prirodni plin Hrvatska je poslala poruku želje da on bude i projektno dobro organiziran i u odgovarajućem pravnom okviru:
- Za Hrvatsku u budućnosti preostaje da budemo angažirani kako bi se kapaciteti ovog terminala koristili, kako bi on pridonio našem pozicioniranju i kroz angažman u Inicijativi triju mora jer su upravo kroz tu Inicijativu energetski projekti među najvažnijima.
Povezivanje plinskog transportnog sustava sa susjednim zemljama
Spomenuo je ovom prigodom i druge projekte u hrvatskom energetskom sektoru, poput Jadransko-jonskog plinovoda, izgradnje novog skladišta plina u Grubišnom Polju, projekte povezivanja hrvatskog plinskog transportnog sustava sa sustavima susjednih zemalja, kao što je kompresorska stanica Velika Ludina, koja je otvorena prije godinu dana.
Ta stanica, dodao je, omogućuje uspostavu stalnog dvosmjernog kapaciteta na postojećoj interkonekciji između Hrvatske i Mađarske i otpremu plina s ovog LNG terminala:
- Osim tih projekata, nužno je spomenuti i aktivnosti zadnjih godina na privlačenju novih investitora i intenziviranju aktivnosti na istraživanju, odnosno pronalasku novih rezervi nafte i plina.
Pelješki most & LNG jačaju i međunarodni položaj Hrvatske
Dodao je da Vlada nastavlja raditi i na poticanju tranzicije na čistu energiju, kroz niz projekata usmjerenih na maksimalno i što bolje iskorištavanje postojećeg hidropotencijala i na korištenje novih kapaciteta iz obnovljivih izvora energije.
Još je jednom čestitao svima koji su pridonijeli realizaciji projekta istaknuvši da je ponosan što je projekt konkretno postignuće kroz prvi i početak drugog mandata Vlade:
- Pelješki most, koji će povezati jug s ostatkom Hrvatske, i LNG terminal su projekti koji će pridonijeti snaženju međunarodnog i europskog položaja Hrvatske.