Vijesti
5. 2. 2025.

I u turizmu očekujemo odgovorno ponašanje. Radi inflacije, ali i kako bismo ostali konkurentna destinacija - koja je pristupačna i našim građanima

Vijeće za upravljanje razvojem turizma. PVRH Plenković: Upozoravam na rast cijena usluga kao izazov s kojim se moramo suočiti kako bi Hrvatska zadržala izvrsne turističke rezultate. Postali smo skuplji od Grčke i Španjolske. Ovaj je skup sazvan i u kontekstu širih napora Vlade RH u suzbijanju inflatornih pritisaka. Nedavno smo bili s trgovcima, proizvođačima i distributerima, a slijede građevinci i bankari. Država je donijela snažne mjere za zaštitu standarda te bi svi koji utječu na cijene trebali iskazati više solidarnosti i odgovornosti.

Premda je lani Hrvatska ostvarila rekordne turističke rezultate, Vlada je cijelo vrijeme dobronamjerno apelirala na sve aktere u sektoru da budu oprezni s cijenama. Neki, međutim, to nisu bili, pa je pred našim turizmom u 2025. niz izazova.

Stoga je predsjednik Vlade RH i HDZ-a Andrej Plenković i danas upozorio da se mora voditi „mudra politika održavanja cjenovne ravnoteže“ kako bismo u odnosu na druge zemlje na Mediteranu ostali konkurentna destinacija.

Strukturirani dijalog sa svim dionicima

Uz Plenkovića i članove Vlade RH, na sjednici Vijeća sudjelovali su predstavnici turističkog sektora, Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske obrtničke komore, Hrvatske zajednice županija, Udruge gradova i Zajednice općina te predsjednik Hrvatske turističke zajednice (HTZ), guverner Hrvatske narodne banke i glavni državni inspektor.

Donosimo ključne naglaske iz uvodnog obraćanja hrvatskog premijera s 2. sjednice Vijeća za upravljanje razvojem turizma, održane u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu:

Rekordni rezultati, ali …

Ostvarivši 21,4 milijuna dolazaka i 108,7 milijuna noćenja, u 2024. dosegnuli smo, otprilike, granice rasta nacionalnog turizma. S 5,5 gosta po stanovniku Hrvatska je broj 1 u Europi.

Prihodi od stranih turista iznosili su u cijeloj 2023. 14,6 milijardi eura, dvostruko više nego 2015. godine, dok su u prvih 9 mjeseci 2024. ti isti prihodi bili 13,2 milijarde eura. Uistinu impresivni rezultati.

… negativni signali zahtijevaju djelovanje

Zabilježili smo, međutim, pad turističkog prometa iz Njemačke, Češke i Italije. To je posljedica usporavanja gospodarstava tih zemalja, ali i povećanja cijena usluga u nas. Time karakteristika pristupačnosti, koja je Hrvatskoj dugo bila prednost, polako iščezava.

Podaci Državnog zavoda za statistiku i analiza HTZ-a pokazuju da su cijene turističkih usluga u nas rasle dvostruko brže nego u većini mediteranskih zemalja, što zasigurno nije pozitivni tržišni signal. Više su nego u Španjolskoj i Grčkoj, a kao posljedicu smo zabilježili, nažalost, i pad potrošnje stranih gostiju - od 10%.

Cjenovna konkurentnost, dakle, postaje presudni faktor za održavanje pozitivnog trenda hrvatskog turizma. Naša ponuda ne smije postati luksuz - za Vladu RH posebno je važno da turizam ostane pristupačan hrvatskim građanima, a ne isključivo (bogatijim) inozemnim gostima. I to je jedna od najvažnijih poruka danas!

Dodatni napori u suzbijanju inflacije

Osim navedenog, povećanje cijena u turizmu utječe, kao dio mozaika, i na stopu inflacije, što ima negativne posljedice na gospodarstvo i životni standard hrvatskih građana. Stoga Vijeće i resorni ministar Tonči Glavina imaju zadaća definirati strateške smjernice razvoja turizma, pratiti učinke politika na turizam te usklađivati mjere radi održivog razvoja.

I današnji sastanak Vijeća organiziran je u kontekstu širih Vladinih napora u suzbijanju inflatornih pritisaka. Nedavno smo se sastali s predstavnicima trgovaca, proizvođača i distributera, a slijedi nam sastanak s građevinskim i bankarskim sektorom.

Vlada donijela Odluku o izravnim mjerama kontrole cijena u trgovini na malo & objavila najviše dopuštene cijene 70 prehrambenih i higijenskih proizvoda

Snažnim mjerama država je zaštitila građane i smanjila inflaciju. Kako bismo to mogli nastaviti, od svih aktera na tržištu koji utječu na određivanje cijena očekujemo solidarni doprinos i odgovorno ponašanje.

Veliki investicijski zamah

Podsjećam i na strateške iskorake države, koji su svi do jednog bili plus za hrvatski turizam. To su ulazak u Schengen, uvođenje eura te zaštitne mjere u pandemiji i globalnoj energetskoj krizi - uz posebni naglasak na reguliranje cijena energenata i smanjivanje stopa PDV-a na hranu.

Ulaskom u Schengen i europodručje otvorena nova stranica hrvatskog turizma!

Donesen je i novi Zakon o turizmu, kao i Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti, te su osigurana izdašna i nacionalna i europska sredstva (iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti) za poticanje ulaganja u turistički sektor. Sve su to pokazatelji da je država dala svoj doprinos u velikom investicijskom zamahu hrvatskog turizma.

Poziv na razumni pristup

Na kraju, još jednom apeliram na razumni pristup, na oprez, pri određivanju cijena u ovoj godini, u čemu se mora uzeti u obzir ono što rade druge države, što radi naša konkurencija.

Cilj nam valjda svima da turizam i dalje bude jedna od najuspješnijih gospodarskih grana u Hrvatskoj, s kojom ćemo i dalje biti zadovoljni i ponosni. A taj cilj možemo ispuniti pametnim odlukama!

A A A